لایلاک

حقایق جالب و شنیدنی در مورد ژاپن

 

۱- قدیمی ترین شرکت دنیا در ژاپن است.
کنگو گومی قدیمی ترین تجارت فعال در جهان است. که در سال 578 تاسیس شد. این شرکت در ساخت معابد و زیارتگاه ها تخصص دارد.
ژاپن یازدهمین جمعیت جهان را دارد.
۲- حدود 126 میلیون نفر در ژاپن زندگی می کنند. از سال 2011، جمعیت ژاپن به طور قابل توجهی رو به کاهشاست، و دلیل عمده آن عدم زاد و ولد به دلیل هزینه های سرسام آور زندگی است.
۳- ژاپنی ها مردمانی با طولانی ترین عمر در دنیا.
پس از هنگ کنگ، امید به زندگی در ژاپن 84 سال است که 3 سال بیشتر از بریتانیا است. انها طول عمر خود را مدیون نحوه زندگی و رفتارهای اجتماعی، نوع خوراک و میزان قناعت خود هستند.
۴- در ژاپن به ازای هر 24 نفر یک دستگاه خودپرداز وجود دارد.
ژاپن با 5 میلیون دستگاه خودپرداز بیشترین تراکم را در جهان دارد. باتری، رامن، ساکه، چتر، بستنی، ساندویچ و بسیاری دیگر از محصولات غیر منتظره دیگر را می توانید از خودپرداز بگیرید.
۵- شاید باور نداشته باشید. ولی تقریبا نیمی از زیپ ها در سراسر جهان ساخت ژاپن هستند.
اگر زیپ خود را چک کنید، به احتمال زیاد، YKK روی آن نوشته خواهد شد که مخفف Yoshida Kogyo Kabushikikaisha است. شرکتی که در توکیو تأسیس شده و در سال 1934 تخمین زده شد که سالانه 7 میلیارد زیپ توسط این سازنده تولید می شود.
۶- باور کردنی نیست اما یک خربزه کوچک ژاپنی به نام ملون می تواند بیش از 200 دلار قیمت داشته باشد.
این میوه جذاب و گرانبها نقش بزرگی در فرهنگ هدیه دادن در کشور ایفا می کنند. از زمان سامورایی ها که نارنگی یا خربزه را به شوگان خود به نشانه قدردانی هدیه می دادند.
امروزه کشاورزان خربزه را از ته نمیبرند بخشی از ساقه را روی ملون نگه می دارند که بر جذابیت آن می افزاید. این خربزه های تاج دار یکی از معروف ترین گونه ها هستند و هر کدام بیش از 200 دلار قیمت دارند.
۷- نوشیدن انواع قهوه با افزودنی های متنوع در ژاپن رایج است. ژاپن بیش از 80 درصد از تولید سالانه قهوه جامائیکا را وارد می کند.نوعی قهوه معروف به نام کوه آبی که در منطقه ای به همین نام می روید با طعم خاص و دوست داشتنی اش هواداران زیادی دارد.
۸- بازار ماهی Tsukiji در توکیو بزرگترین بازار عمده فروشی ماهی و غذاهای دریایی در جهان بوده که به دلیل حراج ماهی تن خود بسیار مشهور است. ماهی های غول پیکر با قیمت های فضایی.
۹- تنوع غذایی و رنگ و لعاب آنها در ژاپن بسیار خیره کننده و هوس انگیز است اما از عجایب این تنوع این است که در منوی چند رستوران خاص یک غذای ویژه از گوشت خام اسب تهیه می شود به نام باساشی.
تکه های خام از گوشت اسب که با زنجبیل و پیاز طعم دار شده است. اما قابل ذکر است که این رستوران ها به راحتی در دسترس نیستند.
۱۰- فرهنگ درآوردن کفش در ورودی منازل بسیار جالب است.
ورودی خانه های ژاپنی به نام genkan بخشی وجود دارد که از سطح ورود به اتاق های منزل پایین تر است. کفش‌ها در گنکان از پا در آورده، می چرخند رو به درب خروج جفت می شود. گنکان با یک پله بلند به راهرو و اتاق های اصلی وصل می شود و آنجا معمولا نوعی صندل وجود دارد که در صورت تمایل می پوشند.
۱۱- اولین گیشاها در ژاپن مرد بودند.
گیشاهای مذکر که به آن تایکوموچی و گاهی اوقات به عنوان هوکان شناخته می‌شوند، تنها 25 سال پس از شکوفایی جایگاهشان را به زنان که در آن زمان به نام گیکو شناخته می‌شدند بخشیدند. و مقامشان از تایکوموچی‌های کارگر به هنرمندان واقعی تغییر یافت.
۱۲- بر خلاف آنچه در آداب غذا خوردن در دنیا دیده اید، وقتی در ژاپن غذا می خورید، فورت کشیدن نودل و نوشیدنی نه تنها بی ادبانه نیست که کاملا برعکس دلیلی برای لذت بردن از وعده غذایی و نشان لذت از غذا و تشکر شما از آشپز است.
۱۳- غذاخورن تنهایی در ژاپن رایج است.
از آن به عنوان پایتخت غذاخوری انفرادی در جهان یاد می شود. کاهش جمعیت ژاپن به همراه افزایش خانواده های تک نفره معمولا با درخواست یک میز برای یک نفر همراه شده است. و کانتر مکانی که به صورت ردیفی و کنار هم می نشینند در رستوران‌ها بسیار طرفدار دارد.
۱۴- بیش از 80 درصد از زمین های ژاپن کوهستانی است. شامل بیش از 100 آتشفشان فعال است که تقریباً 10٪ از تمام آتشفشان‌های فعال جهان را تشکیل می‌دهند. طبیعی است که ورزش های کوهستانی و اسکی نیز طرفداران زیادی دارد.
۱۵- هر ساله حدود 1500 زمین لرزه در ژاپن رخ می دهد. فراوانی زمین لرزه ها به دلیل قرار گرفتن کشور “حلقه آتش اقیانوس آرام” است.