لایلاک

زنجره ها در ژاپن

وابستگی اعتقادی ژاپنی ها به اسرار طبیعت و حیات وحش غیر قابل توصیف است. به گونه ای که هر بخش از زندگی آنها با گوشه ای از عالم طبیعت گره خورده است. جایگاه حشرات و این روزها زنجره ها هم در این میان خاص است. در واقع هر فصل و ماه از سال با حضور گونه ای حشره آغاز و به پایان می‌رسد. شکار حشرات یکی از بزرگترین سرگرمی های کودکان و بزرگان در فصل تابستان است. قفس های شبکه شبکه و تورهای دسته بلندی که مخصوص شکار زنجره ها و کابوتو_موشی است در همه فروشگاهها به فروش می رسد. کار به همین جا تمام نمی شود و خوراک مخصوص این جانوران هم خیلی شیک و مجلسی در قالب مثلاً ژله کابوتوموشی به فروش می رسد.
همچنین گاه شب‌های گرم و شرجی تابستان، با به نظاره نشستن درخشش کرمهای شب تاب ( که قبلاً شکار می شدند اما اکنون فقط جنبه مشاهده دارند) لابه لای درختان جنگلی می گذرد.

یکی از بزرگترین و شناخته شده ترین حشرات تابستانهای ژاپن سمی ( semi#) یا همان زنجره ( یا به بعضی تعابیر جیرجیرک) است. که معرف و معنی تابستانند در واقع تابستان آغاز نمی شود مگر به آواز سمی. زنجره ها و سر و صدای آنها شاید برای یک خارجی خسته کننده و سرسام آور باشد اما در جامعه ژاپنی محبوبیت خاصی دارد. #انیمیشن های ژاپنی در فصل تابستان بی برو برگرد صحنه هایی از شکار سمی  دارند همین دیروز درایمون می دیدم و تمام پس زمینه صدای بازی بچه ها در پارک و کنار دریا با آواز سمی ها ترکیب شده بود و یا درام های شبانه که فستیوال‌های تابستانه را به خوبی نشان می دهد بی شک در صحنه های رمانتیکش پس از یک دم آبجوی آساهی ( بسته به اسپانسر برنامه) یک بازدم با ترکیبی از  آواز زنجره ها را هم در پی دارد. حتی بازیهای کامپیوتری بچه ها از این مقوله جدا نیست.
همچنین در ادبیات کلاسیک ژاپن و داستان نویسی، استعاره ها، آواز زنجره و  شخصیت دادن به زنجره ها قابل توجه است. اندازه بعضی از آنها به قدر جوجه گنجشک است و قیافه آنها گاه ترس آلود. سخت تر از شنیدن صدای سرود  دسته جمعی آنها یا دیدن پوست های جدا شده از بدنه اصلی آنها ، دیدن زنجره هایی است که تصور می کنی مرده اند نزدیک می شوی تا عکسی بگیری که مثل موشک و با صدای اعتراض بلند به سمت تو پرتاب می شود.👀😱
زنجره های معروف ژاپنی چندین سال ( ۲ تا ۶ سال) در زیر زمین و در انتظار زندگی مدفونند و یک شبه دگرگون شدن را آغاز می کنند. بالهای آنها در ابتدا نرم و ضخیم و مات است و سپس سخت و واضح و نازک و شفاف می شود. زندگی آغاز شده است وصبح روز بعد آنها پرواز می کنند. تمام روز را از سپیده تا قبل از سیاهی غروب زندگی را فریاد می زنند. هر کدام از آنها اگر چه سالها در انتظار زندگی مدفون بوده اما از تولد تا مرگش چند روزی بیشتر طول نمی کشد و این چند روز را غنیمت می شمرد، بعضی از آنها شب را نیز عاشقانه آواز می خواند. آنها بهترین و بزرگترین آموزگاران طبیعت هستند. آواز یک سمی چیزی نیست مگر سرود نزدیک بودنش به پایان( مرگ) از بیش از دو هزار گونه #جیرجیرک یا #زنجره و یا به زبان ژاپنی سمی(Semi#) که در جهان شناخته شده است، سی نوع آن در ژاپن یافت می شود و هر کدام شمایل و آواز خاص خود را دارند که طرف داران آنها در فصل های مختلف سال برای لذت از شنیدن آواز آنها روز شماری می کنند.

پنچ گونه معروف از زنجره ها در ژاپن را بشناسید:

Nini_zemi
Platypleura_kaempferi
۱- نینی_زمی
آنها از ماه جون تا سپتامبر به رنگ بدنه درختان ظاهر می شوند، تشخیص آنها سخت است اما در پارکها و جنگل ها آوازشان به گوش می رسد. به نظر می رسد لارو تدفین شده در بدنه نوعی درخت نارنگی ژاپنی به تکامل می رسد و با شروع گرما و بارندگی زندگی خود را برای فقط دو هفته شروع می کند.

Abura_zemi
Graptop_saltria_nigrofuscata
۲- آبورا_زمی
دوره دفن لارو زیر زمینی بین ۵ تا شش سال است. صدای آنها شبیه سرخ کردن روغن است، به همین دلیل به آنها زنجره روغن (آبورا) گفته می شود. به نظر می رسد عظلات شکمی که در حفره زیر بدن آن قرار دارد موجب تولید صدا می شوند. این زنجره نسبتا بزرگ است که گرما و توفان نسل آنها را در معرض انقراض قرار داده.
آهنگ آواز آنها اینگونه است jin- jin- jin🤣

Higurashi_zemi
Tanna_japonensi
۳- #هیگوراشی_زمی
فقط بعد از ظهر ها چند ساعتی می خواند و زود خسته می شود.  Kana- kana- kana 😉

Minmin-zemi
Oncotympana_maculaticollis
شناخته شده ترین نوع زنجره است. در فیلمها و انیمیشن ها ایفای نقش می کند. رنگ آن سبز و گاهی سیاه کامل است.نسبتا کوچک است و آهنگش به راحتی قابل تشخیص است.
miin- miin- min- min- miiiiiin😅

Tsukutsuku-boshi
Meimuna_opalifera
۴- سوکوسوکو بوشی
پیچیده ترین آواز زنجره ها مربوط به این نوع است و فقط متخصصان فن قدرت تشخیص صدایش را دارند 😰

Kuma-zemi
Cryptotympana_facialis
۵-کومو_زمی
کومو در زبان ژاپنی یعنی خرس 🐻
به دلیل اندازه جثه بزرگش به این نام خوانده می شود. در مناطق گرمسیری دیدن می شود و به طور خاص در حاشیه توکیو و منطقه کانسای در حال رشد جمعیت است.
و از صبح تا عصر می خواند.
chan- chan- chan🤗